niedziela, 13 kwietnia 2014

Łapacz snów (ang. dream catcher)

To już setny post! Z tej okazji powinnam zrobić tort i życzyć sobie kolejnych stu ciekawych postów. Jednak tortu nie będzie- ale za to powieje magią ;)

Pośród wielu moich tworów, znalazł się też łapacz snów inspirowany indiańskimi wierzeniami.
Skąd ten pomysł? Otóż robiąc porządki w komodzie- natrafiłam na swoje stare kolczyki- dawno temu zakupione na straganie u Pana, który twierdził iż ma indiańskie korzenie. Rzeczywiście- uroda, i styl opowiadania jednej z legend zgadzał się z moim wyobrażeniem potomka Winnetou.
Kolczyki były malutkimi, srebrnymi łapaczami. I w tym momencie poczułam, że muszę stworzyć "swój" łapacz. Przemyślany i dopracowany. Troszkę poczytałam na ten temat i stworzyłam własny odpowiednik łapacza snów.
Indianie twierdzili, że wygląd łapacza snów ma znaczenie. Według wierzeń niektórych plemion Indian- sny nawiedzające śpiących w domu musiały przejść przez amulet. Gęsta sieć miała przepuszczać jedynie dobre sny, a zatrzymywać nocne mary które ginęły wraz z pierwszymi promieniami słońca. Sen taki, miał łapać się w sieć i spływać po piórach. Zadaniem każdego łapacza snów jest zapewnienie śpiącemu ochrony przed koszmarami nocnymi i ucieczką dobrych wizji w otchłań niebytu i niepamięci. Łapacze pomagają zapamiętywać sny. Marzenia senne są przez wielu Indian postrzegane jako bardzo ważne informacje o tym, co nas czeka lub stany, w których nawiązujemy kontakty z przodkami i światem pozazmysłowym. Dlatego też nie powinny nam umykać zaraz po przebudzeniu się, ale mają stanowić cenne wskazówki, co do dalszego postępowania w życiu. Amulet zabezpiecza przed złem, a dobru pomaga gromadzić się w pobliżu człowieka.

Aby łapacz zatrzymał wszystkie złe sny a przepuszczał tylko dobre, powinien mieć niektóre z następujących ozdób:
· koraliki: spełniają sny (+)
· pióra: spełniają sny i symbolizują oddech lub powietrze (+)
· róg jelenia: daje powodzenie w łowach (-)
· kawałek modrzewia lub szałwii: daje zdrowie (+)
· futerko: zapewnia wygodę i ciepło (-)
· koński włos: daje wytrzymałość (+)
· turkus: sprowadza siłę (+)
· kryształ górski: daje moc (+)
· pazury: zapewniają ochronę (-)

Zrobienie byle jakiej plecionki nie usatysfakcjonowało mnie, dlatego idąc o krok dalej- zadbałam o wiele szczegółów o których czytałam- mój łapacz posiada koraliki, piórka, gałązkę modrzewia, koński włos, turkus oraz kryształ górski. Niestety wyjątkowo tego dnia w swoim domku czarownicy nie miałam pod ręką pazurów, futra i rogu jelenia.... ;) Kolorowych snów!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za dodanie komentarza. Zostanie on opublikowany po weryfikacji.